Ponowne wykorzystanie informacji sektora publicznego
Podstawowe informacje o ponownym wykorzystaniu informacji sektora publicznego
Każdy ma prawo do złożenia wniosku o ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego w zakresie przewidzianym w ustawie z dnia 25 lutego 2016 r. o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego (Dz.U. z 2016 poz. 352 z późn. zm.)
Ponownym wykorzystywaniem jest wykorzystywanie przez osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej informacji sektora publicznego lub każdej jej części będącej w posiadaniu podmiotu zobowiązanego, niezależnie od sposobu jej utrwalenia (w szczególności w postaci papierowej, elektronicznej, dźwiękowej, wizualnej lub audiowizualnej), w celach komercyjnych lub niekomercyjnych, innych niż pierwotny publiczny cel dla którego informacja została wytworzona. Chodzi więc o każdy sposób dalszego wykorzystywania informacji sektora publicznego, np. w produktach, usługach czy aplikacjach, przez przedsiębiorców, organizację pozarządową czy każdą zainteresowaną osobę.
Wniosek powinien zawierać:
- nazwę podmiotu, do którego skierowany jest wniosek;
- imię i nazwisko wnioskodawcy lub nazwę firmy czy instytucji;
- adres umożliwiający dostarczenie odpowiedzi (np. adres pocztowy, adres e-mail, adres ESP na ePUAP);
- wskazanie informacji sektora publicznego, która będzie ponownie wykorzystywana, a jeżeli jest już udostępniona lub przekazana, warunki, na jakich ma być ponownie wykorzystywana, oraz źródło udostępnienia lub przekazania;
- wskazanie celu ponownego wykorzystywania (komercyjny albo niekomercyjny), w tym określenie rodzaju działalności, w której informacje sektora publicznego będą ponownie wykorzystywane, w szczególności wskazanie dóbr, produktów lub usług;
- wskazanie formy przygotowania informacji sektora publicznego (np. kopii na papierze, płyty DVD, pliku elektronicznego), a w przypadku postaci elektronicznej - także wskazanie formatu danych;
- wskazanie sposobu przekazania informacji sektora publicznego (np. e-mailem, poprzz ePUAP, listownie).
Wniosek można przesłać:
pocztą elektroniczną na adres: sekretariat@wuoz.kielce.pl
za pośrednictwem : Elektronicznej Skrzynki Podawczej /vu9shd9217/SkrytkaESP
pocztą na adres:
Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków
ul. Ignacego Paderewskiego 34A,
25-502 Kielce
Wniosek rozpatruje się bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku. Jeżeli rozpatrzenie wniosku w tym terminie nie jest możliwe, Wnioskodawca zostanie powiadomiony o powodach opóźnienia w przekazaniu informacji oraz o nowym terminie, nie dłuższym jednak niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku.
Prawo do ponownego wykorzystywania podlega ograniczeniom (art. 6 ustawy):
wynikającym z przepisów o ochronie informacji niejawnych;
wynikającym z przepisów o ochronie innych tajemnic ustawowo chronionych;
ze względu na prywatność osoby fizycznej;
tajemnicę przedsiębiorcy;
w zakresie informacji sektora publicznego, do których dostęp jest ograniczony na podstawie innych ustaw, oraz które zostały wytworzone przez WKZ, jednakże nie należało to do zakresu zadań publicznych określonych prawem realizowanych przez WKZ;
w zakresie informacji sektora publicznego, do których prawa własności intelektualnej przysługują podmiotom innym niż WKZ.
Warunki ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego udostępnionych na stronie: wuozkielce.bip.gov.pl obejmują:
obowiązek poinformowania o źródle, czasie wytworzenia i pozyskania informacji od WKZ;
obowiązek poinformowania o przetworzeniu informacji ponownie wykorzystywanej.
WKZ może określić również inne warunki, jeśli ponowne wykorzystywanie dotyczy informacji sektora publicznego spełniającej cechy utworu lub przedmiotu praw pokrewnych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych lub stanowiących bazę danych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych, do których przysługują mu autorskie prawa majątkowe lub prawa pokrewne. Wówczas WKZ w szczególności określi warunek dotyczący obowiązku poinformowania o nazwisku, imieniu lub pseudonimie twórcy lub artysty wykonawcy, jeżeli jest znany.
WKZ nie ponosi odpowiedzialności za dalsze ponowne wykorzystywanie informacji udostępnionej na stronie: wuozkielce.bip.gov.pl.
Informacje sektora publicznego są udostępniane w celu ich ponownego wykorzystywania bezpłatnie. WKZ może jednak nałożyć opłatę za ich przekazanie, jeżeli przygotowanie informacji w sposób wskazany we wniosku wymaga poniesienia dodatkowych kosztów. WKZ może uwzględnić koszty przygotowania lub przekazania informacji w określony sposób i w określonej formie oraz inne czynniki, które będą brane pod uwagę przy rozpatrywaniu nietypowych wniosków o ponowne wykorzystywanie, które mogą mieć wpływ w szczególności na koszt lub czas przygotowania lub przekazania informacji. Łączna wysokość opłaty nie może jednak przekroczyć sumy kosztów poniesionych bezpośrednio w celu przygotowania lub przekazania informacji sektora publicznego w celu ponownego wykorzystywania w określony sposób i w określonej formie. Ww. opłata jest kalkulowana indywidualnie dla każdego wniosku.
Środki odwoławcze:Wnioskodawca, który otrzymał od WKZ ofertę zawierającą warunki lub opłaty za ponowne wykorzystywanie, ma prawo do złożenia sprzeciwu w ciągu 14 dni od otrzymania oferty z powodu naruszenia przepisów ustawy albo zawiadomi WKZ o przyjęciu oferty.
Brak zawiadomienia WKZ przez Wnioskodawcę o przyjęciu oferty w terminie 14 dni od dnia otrzymania oferty jest równoznaczny z wycofaniem wniosku.
W przypadku otrzymania sprzeciwu Wojewódzki Konserwator Zabytków, w drodze decyzji, rozstrzygnie o warunkach lub o wysokości opłat.
Od decyzji Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków o odmowie przekazania informacji publicznej w celu ponownego wykorzystywania oraz od decyzji o warunkach ponownego wykorzystywania informacji publicznej oraz o wysokości opłat, która jest następstwem złożonego sprzeciwu, Wnioskodawca może złożyć wniosek o ponowne rozpoznanie sprawy przez Naczelnego Dyrektora, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
W trakcie biegu terminu do wniesienia ww. wniosku Wnioskodawca może zrzec się prawa do wystąpienia z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy. Wówczas decyzja staje się ostateczna i prawomocna (tzn. podlega natychmiastowemu wykonaniu) i brak jest możliwości zaskarżenia decyzji do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Alternatywnie, Wnioskodawca może skierować do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, za pośrednictwem Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, skargę na decyzję w terminie 30 dni od dnia jej doręczenia, bez skorzystania z prawa skierowania wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy.
Wpis od skargi wynosi 200 zł.
W przypadku złożenia skargi do sądu administracyjnego istnieje możliwość ubiegania się przez Wnioskodawcę o zwolnienie od kosztów sądowych albo przyznanie prawa pomocy (tj. ustanowienie adwokata albo radcy prawnego) w trybie i na zasadach określonych w art. 243-262 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2017 r. poz. 1369 z późn.zm.) oraz na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 sierpnia 2015 r. w sprawie określenia wzoru i sposobu udostępniania urzędowego formularza wniosku o przyznanie prawa pomocy w postępowaniu przed sądami administracyjnymi oraz sposobu dokumentowania stanu majątkowego, dochodów lub stanu rodzinnego wnioskodawcy (Dz. U. z 2015 r., poz. 1257 z późn. zm.).